header2

דיני נפשות מתחילין מן הצד – אגדה א

פ"ד ה"ז (הלכה ב בכ"י ליידן) דף כב ע"ב עמ' 1287

מקור תרגום
1   ר' או'. רבי אומר
2   "לא תענה על ריב". "לא תענה על ריב".
3   "רב" כת'. "רב" כתיב.
4   שלא תענה אחר הרב אלא קודם לרב. שלא תענה אחר הרב אלא קודם לרב.
5    ר' יוסי בן חנינה אמ'. רבי יוסי בן חנינה אמר.
6   "לא תענה על ריב". "לא תענה על ריב".
7   "רב" כת'. "רב" כתיב.
8   שלא תענה קודם לרב אלא אחר הרב. שלא תענה קודם לרב אלא אחר הרב.
9   רב אמ'. רב אמר.
10 "לא תענה". אפי' אחר מאה. "לא תענה". אפילו אחר מאה.

עדי נוסח

לא נמצאו

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מדרש

 

עיון קצר באגדה

'דיני ממונות הטהרות והטמאות מתחילין מן הגדול ודיני נפשות מתחילין מן הצד...'[1]. לא ניתן נימוק לקביעות אלה. ההסבר ההגיוני והערכי הוא כי יש לחשוש שמא הדיינים אשר ישמעו את דעת הגדול לא יאמרו אחריו את דעתם החולקת עליו[2]. בדיני נפשות מתחילים מן הצד, כלומר מן הקטן בדרגתו, מהחכם האחרון שהתמנה כחבר בסנהדרין, ובדרך זו מאפשרים דין צדק מירבי. בדיני ממונות נותנים את הכבוד לגדול לומר את דעתו ראשון, ואפשר כי כך נקבע, משום שניתן לתקן את טעות הפסק הדין.

האגדה בנויה משלושה מדרשים על חלק הפסוק וְלֹא תַעֲנֶה עַל רִב לִנְטֹת'[3]. המדרשים מבוססים על המילה 'רִב' אשר כתובה בכתיב חסר, ולכן היא נדרשת כ'רַב'[4]. הפסוק פונה לעֵד, ואילו שלושת המדרשים מפנים דבריהם לדיינים.

מדרש א' (שורות 1 – 4)

רבי מתייחס במדרש לקביעת המשנה בדיני נפשות. 'לֹא תַעֲנֶה' נדרש במובן 'לא תשיב'[5], כלומר אחרי דברי הרב לא תאמר דבר. מכאן שהרב, החכם הגדול בחוכמתו, יהיה אחרון, עליו לא ישיבו[6].

מדרש ב' (שורות 5 – 8)

רבי יוסי בן חנינא מתייחס לקביעת המשנה בדיני ממונות. דבריו זהים לדברי רבי, אלא שהוא דורש 'לֹא תַעֲנֶה' במובן להעיד. הוא קושר את האמירה לדברי הדיינים, שלא יאמרו דבריהם קודם לרב.

מדרש ג' (שורות 9 – 10)

מדרשו של רב מתייחס לחלק הפסוק 'וְלֹא תַעֲנֶה עַל רִב לִנְטֹת אַחֲרֵי רַבִּים לְהַטֹּת'. אל לא לדיין לבטל את דעתו מפני דעת הרבים. כדי להדגיש דבריו מגזים רב ואומר 'אפילו אחרי מאה', דהיינו אפילו מאה הביעו עמדה אחת, ולו עמדה אחרת, יאמר אותה[7].


[1] משנה, סנהדרין פ"ד מ"ז. בכ"י קויפמן מ"ח.

[2] ראו פירוש הרמב"ם למשנה.

[3] שמות כ"ג ב': 'לֹא תִהְיֶה אַחֲרֵי רַבִּים לְרָעֹת וְלֹא תַעֲנֶה עַל רִב לִנְטֹת אַחֲרֵי רַבִּים לְהַטֹּת'.

[4] פרנקל, דרכי האגדה והמדרש א', עמ'121 – 122.

[5] לשורש ענ"ה שתי משמעויות: האחת, להעיד, וזו המשמעות של המילה בפסוק; השנייה, להשיב (בן יהודה כרך תשיעי, ערך 'ענה', עמ' 4578 – 4579).

[6] יש הטוענים כי רבי חלק על המשנה, ולדעתו גם בדיני ממונות יש להתחיל מן הצד (יפה עיניים, בבלי סנהדרין לו ע"א).

[7] פרשנותם של  הפני משה ושל רדב"ז על אתר מנוגדת.