header2

אחריות למשפט צדק – אגדה ב

פ"א ה"א דף יח ע"ב עמ' 1265

מקור תרגום
1 ר' יהושע בן קרחה או'. רבי יהושע בן קרחה אומר.
2 הרי שהיה יושב אצל הדיין וראה זכות לעני וחובה לעשיר. הרי שהיה יושב אצל הדיין וראה זכות לעני וחובה לעשיר.
3 מניין שלא ישתוק. מניין שלא ישתוק.
4 שנ' "לא תגורו מפני איש". שנאמר "לא תגורו מפני איש".
5 אל תכניס דבריך מפני איש. אל תכניס (תסתיר) דבריך מפני איש. 

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

תוספתא, סנהדרין (צוקרמאנדל) פ"א ה"ח, עמ' 415 - 416

עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מדרש

עיון קצר באגדה

בהמשך לאגדה קודמת, מובא אף באגדה זו מצב בו בעלי הדין אינם שווים במעמדם ובכוחם. משמו של רבי יהושע בן קרחה נאמר כי שומה על האדם הנוכח במצב זה להביע עמדתו ללא חשש.

רבי יהושע בן קרחה מבסס את דבריו  על דרישת הפסוק[1]: 'לֹא תַכִּירוּ פָנִים בַּמִּשְׁפָּט כַּקָּטֹן כַּגָּדֹל תִּשְׁמָעוּן, לֹא תָגוּרוּ מִפְּנֵי אִישׁ כִּי הַמִּשְׁפָּט לֵאלֹהִים הוּא' כפשוטו, תוך שהוא מרחיב את חלותו: בעוד שהכתוב מתייחס לדיינים, דורש אותו ר' יהושע בן קרחה כמחייב את כל מי  שנוכח במעמד הדין[2].

ההוראה 'אל תכניס דבריך מפני איש' נועדה אולי לחזק את ההנחיה הנלמדת מן הפסוק הנדרש, וניתן להבינה כהסבר נוסף לדברי ר' יהושע בן קרחה[3], אל לו לאדם להסתיר את עמדתו או את הידוע לו בשל פחד מפני תגובת בעלי הכוח וההשפעה[4].


[1] דברים א' י"ז.

[2] כמצוי במקבילה, בבלי, סנהדרין ו' ע"ב, ובעד הנוסח העקיף, תנחומא (ורשא), פרשת משפטים סימן ו'.

[3] הדברים מובאים משמו של רבי חנין במקבילה, בבלי, סנהדרין ו' ע"ב, ובעד הנוסח העקיף, תנחומא (ורשא) פרשת משפטים סימן ו'.

[4] ראו על עמדה זו: 'ואמר רב הונא מאי משמע דהאי לא תגורו מפני איש לישנא דכינוסי הוא' (רי"ף, סנהדרין א ע"ב); 'ואמר רב חנן אל תכניס דבריך מפני איש ומפרש התם דדריש ליה מלשון אסיפה כמו ולא תאגור' (כסף משנה, הלכות סנהדרין פרק כב).