header2

השתוחחות בתפילה – אגדה ב

ברכות פ"א ה"ה (ה"ד בכ"י ליידן) דף ג ע"ד עמ' 11

 

מקור תרגום
תני. ובלבד שלא ישוח יותר מדאי. שנינו ובלבד שלא ישוח יותר מדאי
אמ' ר' ירמיה. אמר רבי ירמיה
ובלחוד דלא יעביד כהדין חרדונה. ובלבד[1] שלא יעשה כמו הצב[2]
אלא כל עצמותי תאמרנה י'י מי כמוך. אלא כל עצמותי תאמרנה ה' מי כמוך
מילתא דחנן בר בא פליגא. על דבר זה (של ר' ירמיה) חנן בר בא חולק
דחנן בר בא אמר לחבריא. שחנן בר בא אמר לחבריא
נימור לכון מילתא טבא דחמית לרב עביד. אומר לכם מילה טובה שראיתי לרב עושה
ואמריתה קומי שמואל ואמרתי אותו לפני שמואל
וקם ונשק על פומי. וקם ונשק על פי
ברוך אתה. שוחח. ברוך אתה שוחח
בא להזכיר את השם זוקף. בא להזכיר את השם זוקף
שמואל אמ'. אנא אמרית טעמ'. שמואל אמר אני אמרתי את הטעם
י'י זוקף כפופים. ה' זוקף כפופים

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 48 – 49

 

מקבילות

בבלי ברכות יב ע"א

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

תוספות בבלי ברכות יב ע"ב ד"ה כרע

רמב"ם, הלכות תפילה פ"ט ה"ד

 

סוגה

מימרה, אנקדוטה, מדרש

 

עיון קצר באגדה

הסוגיה עוסקת בברכות שבתפילת העמידה שבהן יש לשׁוח, כלומר לקוד. האגדה נפתחת בהלכה הקובעת כי השׁח לא ישׁוח יותר מדי.[1]

רבי ירמיה מבאר את דרך הקידה בעזרת דוגמה. הצב שח אך ראשו זקוף. לדעתו, על השח לבצע זאת בכול חלקי גופו, גם הראש, כפי שנאמר 'כָּל עַצְמוֹתַי תֹּאמַרְנָה...' (תהילים ל"ה י').[2]

בהמשך מובא סיפורו של חנן בר אבא אותו הוא מספר לחברייא. רב היה שוחה בתחילת הברכה ומזדקף בהגיעו להזכרת שם האל, הוא סיפר זאת לשמואל שהביע הסכמתו לכך, וכנראה, גם שמחה ואף נשק לו על פיו.[3] שמואל לא רק הביע תמיכה אלא אף נתן את ההסבר לזקיפה. 'ה' זוקף כפופים'  כנאמר בברכות השחר. בזקיפה בהזכרת האל מביע המתפלל את האמונה כי זקיפותו בחיי היום יום היא בזכותו של האל.

שני גדולי הדור הראשון לאמוראי בבבל רואים לנכון להדגיש את הזקיפה ולא רק את ההשתוחחות, לא רק ביטוי להכנעה אלא גם ביטוי להכרה מלאה במנהיגותו של האל בעולם.


[1] אפשר כי מדובר בציבור המתפלל בשקט בזמן ששליח הציבור מתפלל תפילת הודאה, ואפשר כי אין הלכה זו קשורה רק לנושא הזה.

[2] ראו הפני משה על המקום.

[3]על נשיקת חכם לאחר על פיו דווקא ראה עלי תמר על המקום.