header2

הצמדת (תכף) גאולה לתפילה – אגדה א

ברכות פ"א ה"א דף ב ע"ד עמ' 5

 

מקור

מילתיה דר' יהושע בן לוי

פליגא.

דר' יהושע בן לוי קרי מזמורים בתרה.

והא תני. אין אומר דברים אחר אמת ויציב.

פתר לה באמת ויציב שלשחרית.

דמר ר' זעירא בשם ר' אבא בר

ירמיה.

שלש תכיפות הן.

תכף לסמיכה שחיטה.

תכף לנטילת ידים ברכה.

תכף לגאולה תפילה.

תכף לסמיכה שחיט'. "וסמך" "ושחט".

תכף לנטילת ידים ברכה. "שאו ידיכם קדש וברכו את י'י".

תכף לגאולה תפילה. "יהיו לרצון אמרי פי" מה כת' בתריה. "יענך י'י ביום צרה".

אמ' ר' יוסי ביר' בון.

כל מי שהוא תוכף סמיכה לשחיט' אין פסול נוגע באותו קרבן. 

וכל מי שהוא תוכף לנטילת ידים ברכה אין השטן מקטרג באותה סעודה.

וכל מי שהוא תוכף גאולה לתפילה אין השטן מקטרג באותו היום.

אמ' ר' זעירא.

אנא תכפית גאולה לתפילה

ואיתצדית באנגריא מובלא הדס לפלטין.

אמרו ליה. ר'. רבו היא.

אית בני אינש יהבין פריטין מחכים

פלטין.

תרגום

ממעשהו של רבי יהושע בן לוי(ניתן ללמוד) שחולק

שרבי יהושע בן לויקרא מזמורים אחרי

והרי שנו אין אומר דברים אחר אמת ויציב

פרש לה (זאת) באמת ויציב של שחרית.

שאמר רבי זעירא בשם רבי אבא בר ירמיה

שלש תכיפות הן

תכף לסמיכה שחיטה

תכף לנטילת ידים ברכה

תכף לגאולה תפילה

תכף לסמיכה שחיטה וסמך ושחט

תכף לנטילת ידים ברכה שאו ידיכם קדש

וברכו את ה'

תכף לגאולה תפילה יהיו לרצון אמרי פי מה כתוב אחריו יענך ה' ביום

צרה.

אמר רבי יוסי בנו של רבי בון

כל מי שהוא תוכף סמיכה לשחיטה אין פסול נוגע באותו קרבן.

וכל מי שהוא תוכף לנטילת ידים ברכה אין השטן מקטרג באותה סעודה.

וכל מי שהוא תוכף גאולה לתפילה אין השטן מקטרג באותו היום.

אמר רבי זעירא

אני סמכתי גאולה לתפילה

ונתפסתי באנגריא להוביל הדס לארמון

אמרו לו (השומעים) רבי רבותא היא

יש בני אדם הנותנים פרוטות כדי להכיר את הארמון. 


עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 44 – 45

 

 

מקבילות

דברים רבה (וילנא) פרשת ואתחנן ב' י'

מדרש תהילים (מהד' בובר) ד' ט' ו-קל"ד ד'

 

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

סדר רב עמרם גאון (מהד' הרפנס) קריאת שמע וברכותיה ד"ה ומבעי ליה

 

סוגה

מימרה, מדרש, סיפור

 

עיון קצר באגדה – המקור

האגדה נקשרת לקביעה כי אין לומר דבר אחרי קריאת שמע בערב בביתו היא משתלשלת לעניין מצוות אחרות שיש לקיימן בתכיפות זו לזו, ומהן לסיבות בגינן ראוי לקיימן כך. בסיום מובא סיפור.

בפתיחה נמסר כי רבי יהושע בן לוי חולק על רבי שמואל בר נחמני שקבע כי אין אומרים דבר אחרי קריאת שמע בערבית בבית.[1] הדבר נלמד מכך שהיה אומר מזמורים אחרי אמירת שמע בביתו. בעל האגדה מקשה על המעשה שכן ישנה ברייתא הקובעת 'אין אומרים דבר אחרי אמת ויציב', הקושיה נדחית שכן רבי יהושע בן לוי פירש את ההלכה כמתייחסת לתפילת שחרית בלבד. [2]

בסמוך נמסרות מצוות שיש לקיימן בסמיכות זו לזו; בהקשר לחובת הצמדת גאולה לתפילה הנדרשת שלא כפשוטה מהפסוקים  'יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ יְהֹוָה צוּרִי וְגֹאֲלִי'(תהלים י"ט ט"ו) ו'יַעַנְךָ יְהֹוָה בְּיוֹם צָרָה יְשַׂגֶּבְךָ שֵׁם אֱלֹהֵי יַעֲקֹב' (תהלים כ' ב'),[3] מוסיף רבי זעירא בשם רבי אבא בר ירמיה שני זוגות של מצוות אותן יש לקיים בסמיכות. 'תכף לסמיכה שחיטה',[4] כפי שנלמד מהפסוק 'וְהֵבִיא אֶת הַפָּר אֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לִפְנֵי יְהֹוָה וְסָמַךְ אֶת יָדוֹ עַל רֹאשׁ הַפָּר וְשָׁחַט אֶת הַפָּר לִפְנֵי יְהֹוָה' (ויקרא ד' ד'). ותכף לנטילת ידיים ברכה הנדרשת שלא כפשוטה מהפסוק 'שְׂאוּ יְדֵכֶם קֹדֶשׁ וּבָרֲכוּ אֶת יְהֹוָה'.

רבי יוסי בי רבי בון מתייחס לסיבות בגללן יש לתכוף את המצוות. בנוגע לסמיכה ושחיטה הוא קבע כי בדרך זו לא ייגע פסול באותו הקורבן. את חשיבות הסמיכות בפעולות בשני זוגות המצוות האחרות הוא קושר לאמונה עממית, לפיה הסמיכות תמנע מהשטן לקטרג על אותו אדם בסעודה או באותו היום. דבריו של רבי יוסי בי בון מתקשרים לדברי רבי הונא בשם רב יוסף שטען כי אין לומר דבר אחרי קריאת שמע בערב בבית מפני המזיקין.

עורך האגדה הקפיד לגבש היטב חלק הזה באמצעות מבנה משפטים זהה, פתיחה באותה המילה 'תכף' ובחזרה על הביטוי 'כל מי שהוא תוכף'.

בסיום מערער רבי זעירא על דברי יוסי בי רבי בון 'וכל מי שהוא תוכף גאולה לתפילה אין השטן מקטרג באותו היום'. הוא מספר כי הוא עצמו תכף גאולה לתפילה אך נתפס לאנגריא, והיה עליו להביא לארמון המלך הדסים. תלמידיו דוחים את תפיסתו וטוענים כי אין בכך משום קטרוג, שכן יש המשלמים כסף כדי לראות את ארמון המלך, ואילו הוא זכה בכך באותו היום.

 


[1] ראו אגדה קודמת.

[2] על רקע המחלוקת ודעתו של רבי יהושע בן לוי ראו בבלי ברכות ד ע"ב.

[3] מדרש זה רחוק מפשוטו ואף אינו מוסר את הסדר ההגיוני שבין 'ברכת גאל' הנאמרת עם הנץ החמה,  התפילה הבאה מיד אחריה עם אור היום, שכן הפסוק הראשון עניינו תפילת אדם לאל ואחריו בפסוק השני מובאת תגובת האל העונה לו ביום צרה.

[4] ראו המושג 'סמיכה'.